Sivut

maanantai 9. maaliskuuta 2020

Somesisällön tuottaminen


Somesisältöä oman yrityksen kanaviin






VisualTM pyrkimässä somettamalla maailmankartalle.





Päätimme suorittaa tämän tutkinnonosan tuottamalla sisältöä oman yrityksen somekanaviin.
Kanaviksi valittiin Instagram ja Facebook, ja tarkoitus on myös perustaa tili LinkedIniin.

Aiemmin olen kirjoittanut somesisällön tuottamisesta tässä blogipostauksessa.

Koska somesisällön tuottaminen on ollut yllättävän takkuista, olemme päättäneet ottaa kanavat haltuun hitaasti ja yksi kerrallaan. Pahin vaihtoehto olisi aloittaa kaikissa kanavissa ja sitten jättää ne retuperälle.

Instagram- ja Facebook-tilit meillä oli jo perustettuna ennen tämän tutkinnonosan opiskelun aloittamista, mutta seuraajia oli vain vähän, muistaakseni 27 kappaletta.


Olimme lätkineet mielestämme hyviä kuvia Ig-tilille, mutta tosiasiassa ne olivat vain ja ainoastaan hyviä kuvia; sivuilta ei kovinkaan hyvin käynyt ilmi, mitä halusimme tarjota asiakkaille. Kuviin ei kirjoitettu paljoakaan tekstiä, vain pelkkiä hashtageja.
Kun katson nyt alkupään kuvia, ne ovat kertakaikkiaan hyviä kuvia. Mutta ne eivät liity toisiinsa mitenkään, niissä ei lue mitään ja ne jäävät katsojalle etäisiksi.


Tässä tutkinnonosassa saimme toimintaamme jonkun verran ryhtiä, opimme käyttämään apukeinoja ja tiedämme mihin pyrimme, vaikka meillä on edelleen melkoisia vaikeuksia.
Pyrimme julkaisemaan Instagramissa sisältöä lähes päivittäin, Facebookissa hieman harvemmin.


Yksi Instagram-seuraaja on ottanut meihin yhteyttä tuotekuvausasiakkaan ominaisuudessa.





Kriisipalavereja säännöllisin väliajoin



Olemme pitäneet säännöllisesti palavereja somesisällön tuottamisesta, ja pääsääntöisesti ne ovat olleet kriisipalavereja. 


Mikä mättää? Oletettavasti se, että olemme sohineet joka suuntaan ja tarjoamme monenlaisia palveluja; emme ole, emmekä haluakaan olla yhden tietyn alan syväosaajia, mutta nyt tekemisemme vaikuttaa varsinaiselta sillisalaatilta. 


Tarjoamme monipuolisesti palveluita, kuten

  • graafista suunnittelua
  • tuotekuvausta
  • messuosastojen suunnittelua
  • somekanavien ylläpitoa
  • sisustussuunnittelua ja asuntojen stailausta
  • nettisivujen tekemistä ja hakukoneoptimointia
  • ilmapallosomistusta




Tällä kuvalla yritetään myydä sekä ilmapallosomistuksia että graafista suunnittelua...





Olemme pohtineet, mitä meidän pitäisi tehdä saavuttaaksemme lisää seuraajia ja nimenomaan sellaisia seuraajia, joista on meille oikeasti hyötyä. 

Olemme miettineet, että voisimme ottaa jonkun väriteeman, esimerkiksi tumman väriskaalan, joka voisi sitten kevään tullen raikastua ja heleytyä. Tämä suunnitelma ei koskaan edennyt. Kuvissamme on lähes aina paljon väriä ja haluammekin olla värikkäitä persoonia. Lisäksi meillä ei ole tarpeeksi itsekuria näin säännönmukaiseen ja orjalliseen suunnitelmaan.


Olemme päättäneet tehdä erilaisia kollaaseja ja moodboardeja, mutta todenneet niiden olevan aikaavieviä toteuttaa ja kuvata. Lisäksi emme tiedä, haluammeko profiloitua sisustussuunnittelijoiksi. 






No ketä oikeasti kiinnostaa tällainen väripaletti?

Emme ole varmoja, tajuaako Illustratorilla tehdyistä kuvista, onko ne napattu jostain valmiina vai oikeasti rakennettu vaivalla vain someseuraajia varten. Emmekä tiedä, tajuaako kuvista kukaan edelleenkään, että tarjoamme graafista suunnittelua.












Kuvat VisualTMn somejulkaisuissa



Meillä on suhteellisen vähän todella hyviä kuvia varastossamme, mutta mikäli tarkoitus on myydä tuotekuvausta, jokaisen valokuvan tulisi olla mestariteos.






Näin hyvillä kuvilla saisimme ehkä tuotekuvausasiakkaita.




Olemme kuitenkin ajatelleet, että Instan kuvien tulee periaatteessa olla vain räpsyjä meidän arjestamme, ei mestariteoksia.




Milla ei pureskele kynsiä, joten hän pääsee käsimalliksi arjen kuvaräpsyihin.




Kuuden kuvan sarjat ovat olleet menestys! Niitä on hauska tehdä, ne kiinnittävät kuvavirrassa huomion ja pelkästään yhden kuvan nähnyt seuraaja tulee luultavasti tilillemme katsomaan loputkin kuvasarjasta.


Illustratorilla työstetty kuuden postauksen kokoinen julkaisu Tukholmaan suuntautuvasta messureissusta.





Arjen kuvaaminen on ollut suhteellisen helppoa, mutta koska oman naaman tunkeminen Instaan ei oikein miellytä, kuvat ovat lähinnä olleet kuvia työskentelystä koneella tai kuvia maalilastuista.



Jäätävää nähdä oma kuva kuvavirrassa vaikka vain muutaman sekunnin ajan. Ostaisitko sinä logon tältä henkilöltä?







Teksti VisualTMn somejulkaisuissa


Eräässä kriisipalaverissa päädyimme siihen, että olemme keski-ikäisiä alanvaihtajatätejä, ja meidän on turha esittää olevamme mitään muuta. Emme ole erityisen vähäeleisiä ja skandinaavisia, joten tyylimme sometileissäkään ei tarvitse olla sellainen. Haluamme olla helpostilähestyttäviä ja hauskoja.


Huumori on kuitenkin erittäin vaikea laji. Ihmisillä on erilaisia huumorintajuja; mitä jos meidän huumorimme ei purekaan ihmisiin? Mitä jos kaikki eivät tajua tekstiemme olevan humoristisia? Mitä jos joku luulee meitä idiooteiksi?

Parasta olisi, jos joku pitäisi huumoristamme ja hakeutuisi seuraamaan julkaisujamme niiden piristävän vaikutuksen takia. Parhaimmillaan huumori yhdistää ihmisiä ja tämä voisi tarkoittaa yrityksellemme lisää maksavia asiakkaita.

Pahimmillaan joku pitää meitä tyhminä, jos huumorintajumme ei kohtaa. Tämä on nähtävästi meille suunnattoman suuri pelko, vaikka pahimmillaan se voisi tarkoittaa ainoastaan reilun 200 seuraajan häipymistä.






Käänne somesisällön tuottamisessa helpotti arkea


Halusimme tehdä itsestämme helposti lähestyttäviä, mutta emme halunneet laittaa omia naamojamme kuviin. Halusimme kertoa, että olemme hauskoja ja huumorintajuisia, hyväntuulisen pyöreitä kavereita, jotka osaavat nauraa itselleen.


Tällä kuvalla kerromme, että somessa kaunistellaan totuutta.



Aamuisen kahvikuppi ja appelsiini-kuvan jälkeen piirsin Illustratorilla itseni ja Millan.
Tällä hetkellä Instassamme sekoilevat Illustratorilla piirretyt VisualTm-tädit. Näiden tätien lanseeraus helpotti huomattavasti arkeamme.




Tädit on piirretty Illustratorilla, ja tätejä pystyy muuntelemaan. Tädeillä on kuitenkin aina ystävällisen jämäkkä, mitäänsanomaton ja järkähtämätön ilme.




Osa kuvista on piirretty kokonaan Illustratorilla. Jotkut julkaisut ovat ilmaisesta kuvapankista haettuja valokuvia, joihin VisualTM-tädit on siirretty seikkailemaan.




Pixabaysta napattu avoauto, jolla tädit ovat matkalla asiakastapaamiseen.





Instagram-ja Facebook-stoorit


Tällä osa-alueella meillä on erityisen haastavaa. Itse en jaksa katsoa yhtään stooreja, ja tuntuu tuhlaamiselta laittaa vaivalla kuvattuja ja rakennettuja kuvia stooriin. 

Koska en ole katsonut stooreja paljonkaan, en myöskään osaa sanoa, mikä niissä voisi kiinnostaa. 

Jos pitäisin itseni ja oman naamani kuvaamisesta, stoori olisi siihen mainio paikka, mutta kuten jo aiemmin totesin, oman naaman kuvaaminen on minulle hirvittävän epämieluisaa.


Hiukan hehkutusta, kun asiakas pitää huolta meidän kaloritasapainosta.


Arvonnat somekanavissa


Arvonnat houkuttelevat tykkääjiä ja arvontaan osallistuvia sivuillemme. Parhaassa tapauksessa joku saattaa jopa ryhtyä seuraamaan meitä.

Onko muutama seuraaja sen väärtti, että joudumme tekemään ilmaista työtä?

Yhtään arvontaa emme ole järjestäneet kummassakaan somekanavassa. 
Tähän on syynä se, että meillä on liian vähän seuraajia, ja aloittelevalla yrityksellä on muutenkin hankaluuksia saada kunnon korvausta työstään. 
Emme tiedä, voimmeko arpoa ilmaisen logosuunnittelun, kun samanaikaisesti meillä on tarjouksia sisällä logosuunnittelusta täyteen hintaan?
Mikä voisi olla palvelu, josta myös yksityishenkilöt voisivat ilahtua? 
 
Olemme päättäneet, että arvonnan aika on silloin, kun seuraajia on 500 kappaletta tai ainakin enemmän kuin nykyinen 200. Ehkä arvomme joulukorttisuunnittelun, josta myös yksityishenkilöt voisivat ilahtua?

Arvonnat (ja koko somesisällön tuottaminen) olisi ehdottomasti helpompaa, jos myisimme tuotteita emmekä palveluja.


Nyt, kun emme vielä järjestä arvontoja, voisimme panostaa kysymyksiin ja mielipidemittauksiin ja näin osallistaa seuraajia.



Ajankohtaisuus somekanavissa


Kukaan ei siviilissä juhli naistenpäivää tai korvapuustipäivää kovinkaan näyttävästi, mutta somessa moiset höttömerkkipäivät ovat suuria juhlia. 
koko Instan kuvavirta saattaa olla jonain päivänä täynnä korvapuustin kuvia.



Olemme pyrkineet huomioimaan ajankohtaisuuden julkaisuissamme, ja somekalenteriin on merkitty juhlapäivät ja myös loma-ajat. 




Hiihtolomalla Turun seudulla ei ollut lainkaan lunta, tädit pukeutuivat kuitenkin talvitamineisiin.


Tällä kuvalla juhlistimme Kanelbullens dagia eli Valtakunnallista korvapuustipäivää.



Roosa nauha-päivä 2019.







Maksullinen markkinointi somekanavissa


Olemme kokeilleet kerran maksullista markkinointia Facebookissa. Tästä emme kuitenkaan havainneet yhtään mitään hyötyä. 
Kunhan saamme omien nettisivujemme hakukoneoptimoinnin Facebook-pikseleineen hiottua loppuun saakka, uskomme Facebook-markkinoinnin sujuvan paremmin ja toivottavasti jopa lähes itsestään. 




Kyseenalaiset keinot seuraajien saamiseksi somessa



Teimme jo alussa sen päätöksen, että emme hanki seuraajia "vilunkipelillä" ja osallistumalla Follow train-meininkeihin.
Olemmekin huomanneet, että vaikka seuraajia ei ole paljon, ne ovat suurimmaksi osaksi olleet pysyviä seuraajia, ja lisäksi saamme suhteellisen paljon tykkäyksiä ja jopa kommentteja kuviimme. 

Tällä hetkellä olemme hankkineet seuraajia ainoastaan niin, että olemme käyneet tykkäilemässä ja seurailemassa kiinnostavia tilejä.



Apukeinoja somesisällön tuottamiseen




Olemme heti tämän kurssin alusta asti käyttäneet Planolyn ilmaisversiota Instagram-julkaisujen ajastukseen. Välillä olemme siis voineet unohtaa postaukset kokonaan, mutta muutaman kerran Planoly on jumittanut, eikä ajastettu postaus ole lähtenyt liikkeelle.

Planolyssä on hyvä ja huono puoli. Sen automaattinen hashtag-lista on ihan paras ja nopeuttaa huomattavasti. Huono puoli hashtag-listassa on se, että sitä laatiessa Instagram pitää kuitenkin olla esillä puhelimessa, jotta näkee eri sanojen huomioarvon.


PrettyCaptionGenerator oli minulle täysin uusi tuttavuus, jonka löysin itseasiassa yhden Instagram-seuraajamme somepostauksen kautta. Instagram-postaus ja hashtag-lista tulevat helposti yhtenä pötkönä julkaisuun, mutta tämän generaattorin avulla saat tehtyä vaikka kuinka siistin tekstiosuuden postauksesi alle.

PrettyCaptionGeneratorin avulla voit tehdä tekstiosiosta minkämuotoisen haluat.



Followers-sovelluksen olen kytkenyt omaan Instagram-tiliini, ja sitä on mielenkiintoista seurata.



Followers kertoo, jos joku lopettaa seuraamisesi, ja voit kostaa asian välittömästi 😁





Analytiikkaa ja tilastoja 

 
Facebookissa yrityssivulla on paljon mittareita ja analytiikkaa siitä, miten mikäkin julkaisu on "menestynyt".

Analyysisivulta näet sivun näyttökerrat, sivutykkäykset sekä kattavuuden. Kattavuus kertoo, montako ihmistä on nähnyt julkaisemasi sivun.

Sitoutumiset julkaisuun kertoo taas tykkäykset, kommentit, klikkaukset ja jaot.





Tämän päivityksen jälkeen aika moni kävi lukemassa puuduttavan tylsän artikkelin hakukoneoptimoinnista nettisivuillamme.


Kattavuus Facebookin analyysisivulla.





Selvä piikki näkyvissä analyysikäppyrässä.









Instagramin analyysisivunäkymä.














Vaikeuksia somesisällön tuottamisessa


Meille on ollut hankalaa vähän kaikki somesisällön tuottamisessa. Meille tämä kaikki on täysin uutta ja ihmeellistä, koska emme ole eläneet kuin pienen osan elämästämme some-aikana.

Kuitenkin somesisällön tuotanto tuntuu mielenkiintoiselta, ja voisin hyvinkin ajatella jopa perehtyväni siihen enemmän, jos vuorokaudessa olisi enemmän tunteja. Tällä tarkoitan sitä, että jos tarjoamamme palvelut, kuten graafinen suunnittelu, sujuisi minulta jo täysin virtaviivaisesti ja sujuvasti, voisin panostaa enemmän somemarkkinointiin.

Hankaluuksia meille on tuottanut mm.

  • tekniikka, molemmissa kanavissa on edelleen paljon haltuunotettavaa ja analyysityökalujen käyttö on erityisen haastavaa
  • sisältö julkaisuissa on kovin sekavaa, vaikka Illustratorilla piirretyt tädit ovat auttaneet hieman
  • aiheet; aloittavina yrittäjinä emme tiedä, mitä palveluja haluamme korostaa ja näytämme ehkä jokapaikanhöyliltä
  • hashtagit ovat vaikeita, ja mikäli niihin osaisi panostaa, seuraajia tulisi runsaammin. Kuitenkaan en tiedä, kannattaako käyttää englanninkielisiä hashtageja, koska emme tavoittele ulkomaisia seuraajia



Oivalluksia somesisällön tuottamisesta




Tärkeimmät oivallukset somesisällön tuottamisessa ovat

  • Kalenterissa pitää olla varattuna aikaa somejulkaisujen suunnitteluun
  • Somejulkaisuja kannattaa olla varastossa melkoinen määrä, jotta jokaisena päivänä ei ole tuskainen olo
  • Ajastusmahdollisuuksia kannattaa hyödyntää
  • Valmiit #-listat auttavat ja nopeuttavat
  • Jos joku idea ei olekaan hyvä, se näkyy ja nolostuttaa kuvavirrassa vain muutaman sekunnin
  • Huumori sopii meille paremmin kuin söpöstelevä tyyli
  • Seuraajien määrä ei ole niin tärkeää kuin laatu



Koen, että vaikka on ollut kankeaa, olemme onnistuneet somesisällön tuottamisessa kuitenkin melko hyvin. Seuraajia on enemmän kuin julkaisuja! Eli tätä kirjoittaessani seuraajia on 208, mutta julkaisuja vain 162.


Olemme myös todenneet, että meille sosiaalinen media on järkevin tapa lähestyä asiakkaita. Meillä on suunnattomia vaikeuksia kaupata omaa työtämme, ja parhaimmillaan some hoitaisi meidän puolestamme asiakashankintaa.

Jotenkin Instagram on nyt tullut tämän kurssin myötä helpommaksi kanavaksi kuin Facebook. Oman henkilökohtaisen tilini seuraajamäärä on edelleen vaatimaton, mutta se on kasvanut tämän kurssin aikana kaksinkertaiseksi seuraajamäärältään. Julkaisuja on 213, seuraajia 645.
Instagramissa meininki on pääsääntöisesti erittäin positiivista ja kannustavaa, eikä provoisoivia keskustelunaloituksia tai riitelyä juurikaan näy.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti