Sivut

maanantai 9. maaliskuuta 2020

Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi?



Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa



Hakukoneoptimointi tarkoittaa erilaisia toimenpiteitä, joilla tietty verkkosivu muokataan sellaiseksi, että hakukone ryhtyy tarjoamaan kyseistä verkkosivua ensimmäisten joukossa hakua tekevälle asiakkaalle.

Hakukoneena on useimmiten Google, tutkimusten mukaan noin 88 % ihmisistä, jotka haluavat tietoa jostain tuotteesta tai palvelusta tekevät siitä Google-haun. Mikäli verkkosivusi näkyy vasta tulosten neljännellä sivulla, ei monikaan asiakas jaksa selailla hakutuloksia niin pitkään, vaan ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan, jonka hakukone nostaa ensimmäiselle sivulle >>>> eli palveluntarjoajaan, jonka hakukoneoptimointi on tehty hyvin!!



Näin se käy, siskot! Hakukoneoptimointiprosessi kuvana.




Verkkosivut suunnitellaan ja toteutetaan paitsi asiakkaita, myös hakukoneita silmälläpitäen. Hakukoneoptimointi on hidasta puuhaa, ja vie aikaa, ennenkuin Googlen nenä "haistaa" hyvinkään toteutetut verkkosivut. Sen jälkeen hakukoneoptimoinnista on kuitenkin pitkäaikainen hyöty.

Verkkosivujen tulee olla hyvin muotoillut sekä sisällöllisesti että teknisesti. 


Hakusanat eli key wordsit


Ensin kannattaa miettiä, millä hakusanalla "normaali" kuluttaja etsii palveluita tai tuotteita. 
On myös ohjelmia, kuten esimerkiksi Ubersuggest, joilla pystyt testaamaan eri hakusanoja.
Maksullinen mainostus onnistuu Google Adsin avulla.


Sisällön optimointi


Tekstin verkkosivuilla tulee olla helppolukuista ja selkeää. Tekstiä tulee olla tarpeeksi. Tekstin tulee olla osoitettu loppukäyttäjälle, eikä liian vaikeita ammattisanoja tule käyttää lainkaan. Tämä tekstin muokkaaminen on sisällön optimointia.


Tekninen optimointi


Tekninen optimointi tarkoittaa teknisiä muutoksia, jotka auttavat hakukonetta löytämään juuri sinun verkkosivusi. Tämä osuus tarkoittaa lähdekoodin rakennetta, otsikointia, sisäisiä ja ulkoisia linkkejä sekä luetteloja.



Omien verkkosivujen hakukoneoptimointi


Olemme opiskelleet järjettömästi hakukoneoptimointia, ja testanneet omia verkkosivujamme erilaisilla testeillä. 
Alan guru Antti Leino testasi YritysSalon luennolla verkkosivumme, ja hakukoneoptimointimme oli onnistunut hienosti. Jihuu!


Testejä ovat esimerkiksi








Hyvä suoritus!




Valitettavasti suutarin lapsilla ei ole kenkiä, emmekä ole ehtineet tuottamaan asiantuntija-artikkeleita verkkosivuillemme siihen tahtiin mitä olimme alunperin suunnitelleet. Runsas ja kiinnostava tekstisisältö nostaisi hakukonenäkyvyyttä huomattavasti.



Tämän tekstin hieman erimuotoisena olemme kuitenkin julkaisseet VisualTMn nettisivulla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti