Sivut

tiistai 31. maaliskuuta 2020

Somen trendit 2020



Tekir Oy:n järjestämä webinaari somen trendeistä tänä vuonna



Osallistuin webinaariin, joka kertoi sometrendeistä vuonna 2020.
Jälkikäteen viestintätoimisto Tekir Oy lähetti oppaan asiasta sähköpostiini, joka olikin hyvä asia, koska keskittymiskykyni on puutteellinen kuunnellessani verkko-opetusta.

Tekir on maineenhallinnan ja viestinnällisen vaikuttamisen strateginen asiantuntija ja Suomen johtava kriisiviestintätoimisto.

Viime vuonna Tekir hankki Underhood-palvelun omistukseensa. Underhood tarjoaa dataa brändien sosiaalisen median tekemisestä sisällöntuotannon tueksi. Underhoodin toivotaan antavan vastauksia kysymyksiin, kuten

  • miten yleisö sitoutuu brändiin
  • millaista kieltä kannattaisi käyttää
  • millaiset päivitykset toimivat

Tehtyjen mittausten mukaan 
  • videoiden voittokulku jatkuu
  • visuaalinen, nopeasti kulutettava sisältö kiinnostaa
  • yhteisöllisyys kasvaa, ryhmät lisääntyvät
  • dialogin merkitys korostuu
  • pelkän tekstin merkitys vähenee

Sisällöntuottajilla on nyt työnsä tukena entistä enemmän dataa, jota hyödyntämällä voidaan tuottaa yhä kohdennetumpaa sisältöä juuri oikealle yleisölle.
Toisaalta ymmärrys datan käytöstä ja toive yksityisyydestä lisääntyy. Kun kerätään dataa, myös vastuu ja tietoturvan tarve kasvavat entisestään.

WhatsApp on noussut Suomessa suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi, ja keskustelut siirtyvät myös muissa somekanavissa yhä useammin yksityisiin ryhmiin.

Vaikuttajia ja ajatusjohtajia kuunnellaan, mutta muuten luottamus brändeihin on laskussa. Arvojen merkitys kasvaa.


Visuaalinen viesti puree paremmin kuin tekstisisältö

Kolmessa vuodessa somessa trendit ovat muuttuneet:
Vuonna 2017 parhaaksi arvioiduissa Facebook-päivityksissä tekstisisällön keskimitta oli 306 merkkiä - nyt vuonna 2020 parhaiten menestyneiden brändien parhaiten menestyneiden päivitysten keskimitta on vain 159 merkkiä (mobiililaite näyttää keskimäärin 125 merkin verran tekstiä).



Somesisällön tulisi olla mietitty kohderyhmä- ja kanavakohtaisesti



Kun tuottaa someen sisältöä, sen tulisi aina olla mietitty juuri oikealle kohderyhmälle. On tärkeää, että sisältö vastaa aidosti yleisön odotuksiin. Viestin tulisi erottua kaiken infotulvan keskeltä.

Mitä kapeamman, valittua kohderyhmää puhuttelevamman osaamisalueen pystyy löytämään, sen parempi. Pitää myös miettiä, mikä on paras kanava tavoittaa juuri tietty kohderyhmä.



Somen ryhmät lisääntyvät ja dialogin merkitys korostuu



Sosiaalinen media yksityistyy. Kaikenlaiset kirpputori- ja harrasteryhmät sekä ammatilliset keskusteluryhmät vetävät porukkaa nyt Facebookissa. Näissä ryhmissä käydään keskusteluja mieluummin kuin omalla seinällä. Ryhmät ovat suljettuja, joten ryhmätkin tarjoavat yksityisyyttä.

Myös yritykset ja brändit voivat perustaa Facebook-sivujensa alle omia ryhmiään tai liittyä osaksi muita ryhmiä ja osallistua keskusteluihin ryhmissä.


Tarinankerronta on ykkösjuttu, arvot ja aitous kiinnostavat




Maailmassa vallitsevista sometrendeistä ehdoton ykkönen on tarinankerronta. Tarina kiinnostaa tutkimusten mukaan monikymmenkertaisesti verrattuna muihin informaation muotoihin.

Somessa kiinnostavat arvot ja aidot ihmiset. Asiantuntijuus ja henkilöbrändi tulisi pyrkiä rakentamaan ensin yhden asian ympärille ja sitten laajentaa muihin mahdollisuuksiin.
Asiantuntijan tulee miettiä henkilöbrändiä rakentaessaan

  • minkä ongelman juuri minä ratkaisen?
  • mikä on intohimoni?
  • mitä olen opiskellut?
  • mistä asiasta minulla on näyttöjä?
  • mistä ihmiset haluavat tietoa?
  • missä keskustelussa haluan olla mukana?

Tämä webinaari linkittyi mukavasti Someta duuniin-verkkokurssiin!



Itse katsoin olevani mukana seuraavissa Facebook-ryhmissä:

  • Yhdyssana on yhdyssana
  • REKO Turku
  • Osta & myy, Turun alue
  • Turun alueen FB-kirppis
  • Jämälankaideoita
  • Virkkaus
  • Vilkasta virkkausta
  • Lankaryhmä
  • Turun Kauppahallin Ystävät - Saluhallens Vänner i Åbo
  • Suomen mustaterrierit
  • Black Russian Terrier
  • Tuiskun P-pentue
  • Suomen pitkäkarvaiset colliet
  • Kennel Esmari
  • Buffingit
  • Schapendoes in Finland
  • Schapendoesien lihasmaksasairaus
  • Sisustuksen suljettu osasto
  • Sisak Suunnittelijat Turku
  • Sisak Suunnittelijat
  • Sisustusakatemia Turku 2018-2019
  • Sisustetaan vanhoja taloja
  • Kodikas koti
  • Pohjoismaisen designin kirpputori
  • Suomalaiset sisustusblogit/ Finländska inredningsbloggar
  • Sisustusmaalarit
  • Tiedon visualisointi
  • Visualistit - elämysten luojat
  • Visupolitan
  • Verkkokauppiaat
  • Yrittäjät
  • Naisyrittäjät
  • Salon seudun naisyrittäjät
  • Häät 2020
  • Mehiläistarhaajat 2017
  • Tytöt
  • Kukkahattutätien virkkauskerho
  • Four Roses
  • Åbot
  • Puolalanmäen lukion entiset oppilaat
  • Hae töitä - Verkostoidu - Ilmoita työpaikoista - somerekry
  • Asiantuntijasta vaikuttajaksi


Facebook ehdottaa minulle sopivia (ja vähemmän sopivia!!) ryhmiä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti