Sivut

torstai 2. toukokuuta 2019

Esiintyminen yleisölle

Millainen on hyvä esiintyjä?


Hyvä esiintyjä on perehtynyt esitettävään asiaan. Hän kertoo asiastaan innostuneesti. 

Jokaisen tulisi esiintyä omalla persoonallisella tyylillään, kaikkien ei tarvitse esiintyä samalla tyylillä. Vuorovaikutus yleisön kanssa on tärkeää. Yleisön kommentteihin ja kysymyksiin tulee reagoida ja vastata asiallisesti ja ystävällisesti.

Puheen pitää olla selkeää ja esiintyjän tulee puhua tarpeeksi kovalla äänellä. Kova ääni tuo luotettavuutta esitykseen, ja esiintyjä vaikuttaa näin varmalta asiastaan.


Mitä minun tulee kehittää omassa esiintymisessäni?

Olen kouluttanut melko paljon, ja pienelle porukalle esiintyminen ei jännitä minua. 
Olen jopa rentoutunut vähän liikaa, ja useinkaan en valmistaudu esiintymisiin lainkaan; tämä voidaan tulkita myös välinpitämättömyydeksi yleisöä kohtaan, mikä ei ole hyvä asia.
En muista koskaan pitäneeni esiintymisharjoitusta peilin edessä tai ystäville ennen esiintymistä. Valmistautuminen on siis toinen heikko kohtani.

Lisäksi minulle on vaikeaa pysyä esitykselle annetussa aikaraamissa, rönsyilen ja lipeän aiheesta helposti.

Olen osallistunut esiintymiskoulutuksiin ja fasilitointikoulutuksiin, mutta en tiedä, olenko toteuttanut oppimaani käytännössä lainkaan.

Vinkkejä esiintymiseen ja tietoa esiintymisjännityksestä löydät mm. seuraavilta sivuilta:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti