Sivut

maanantai 25. toukokuuta 2020

Myymälätila-layout | Esillepanoja Helsingin myymälöissä


Tuoksuva myymälä Lush



Teimme kevätretken Helsinkiin tutkimaan myymäläesillepanoja. 

Ensimmäinen kohteemme oli Lush Asematunnelissa. 

Lush on amerikkalainen yritys, joka myy saippuoita, voiteita, kylpytuotteita, parfyymeja ja vartalotuoksuja. 
Yrityksen tuotteet tehdään käsityönä ilman eläinkokeita, eikä niitä ole pakattu valmiiksi, tai jos on, pakkaukset ovat mikromuovittomia ja kierrätettäviä.

Tämä liike myy siis tuotteita sekä ideologiaa. Ja myy asiakkaan kaikille aisteille!


Lushin arvot ja periaatteet.


Myymälä tuoksui houkuttelevasti tunnelissa, mutta hetken myymälässä oleskeltuamme tuli melkein paha olo. Myyjien pitää olla melko sitkeitä, jos he tekevät tuossa tuoksujen sekamelskassa täysiä työpäiviä.

Olen vuosia sitten saanut lahjoituksena Lushin saippuoita migreeniä sairastavalta ystävältäni. Hän ei pystynyt pitämään saippuoita kodissaan niiden voimakkaan tuoksun takia. Minä en ole hajusteyliherkkä; Lushin saippua toimii mainiosti myös kylpyhuoneen ilmanraikastimena!


Myymälätilan kiinteä kalustus ja väritys


Myymälätila on erikoisen mallinen ja tummanpuhuva. Seinät ovat tummat, eikä missään myymälän pinnoissa tai myymäläkalusteissa ole muita värejä kuin neutraali harmaa, valkoinen ja musta sekä puunväri. Oletan, että puukalusteet olivat kierrätetystä puusta valmistettuja.



Runsaat tuote-esillepanot luovat harhan edullisista hinnoista





Kaikki muu kuin myymälän kalustus on selkeää ja vähäeleistä, jolloin myytävät tuotteet pääsevät pääosaan. Niissä onkin sitten värejä, muotoja ja tuoksua!
Suurin osa tuotteista näytti suorastaan syötävän herkullisilta!
Kaikki tuotteet oli esitelty liikkeessä massoittain; tuli tunne, että tuotteet ovat edullisia, koska niitä ryöppysi runsaina massoina hyllyiltä ja pöytätasoilta. Tuotteet eivät kuitenkaan ole kovinkaan edullisia.

Purkit ja purnukat sekä kaikki hintalaput olivat mustia ja tekstattu samaan tyyliin. Koska tuotteet ovat värikylläisiä, mustat hintalaput olivat selkeästi värikkäästä tuotemassasta erottuvia.

Tuotteet ovat hauskasti nimettyjä.



Lushin suloinen myymälä erottuu melko ankeassa Asematunnelissa.

Tyylipuhdas myymälä, kaikki myymäläkalusteet ovat suoralinjaisia ja pelkistettyjä.

Tekeekö mielesi juustokakkua?

Myymälän hinnoittelu oli myös toteutettu linjakkaasti.

Esillepanot ovat runsaita ja tuotteet ovat runsaissa massarykelmissä.

Mehiläiset ovat rakentaneet herkullisia saippuakakkuja.

Keskellä myymälää voi kokeilla esimerkiksi tuotteiden vaahtoavuutta.







Vaatekauppojen esillepanoja keväällä 2020


Myymälöiden esillepanoissa oli viherkasveja. Tämä näkymä oli suoraan sisäänkäynnin edessä. Sivuilla seinäesillepanoja.

Valkoinen pöytä, vaalea puunväri ja vihreät kasvit saavat aikaan ajatuksen puhtaudesta. 

Arkkitehtonisesti upea rakennus, johon oli tehty seinäesillepanot minimalistisille rekeille ja koko keskilattia oli pyhitetty pöydille, joille oli aseteltu väljästi tuotteita. Väljät esillepanot ja yksittäiset tuotteet esillä saavat aikaan illuusion eksklusiivista tuotteista.



Upea myymälätila, valkoiset minimalistiset kuutionmalliset myymäläkalusteet ja upeat tuotteet.

Mielenkiintoinen hengittävä väliseinä, joka erotti myymälätilan kauppakeskuksen käytävästä.

Kevään 2020 värit, tuotteet rekeissä ja mallinuket rekkien päissä. Tähän tilaan tultiin liuskasta.

Farkkupöytä kaipaisi myyjän järjestävää otetta.






Esillepano saa aikaan ennakkokäsityksen hintatasosta



Kun kävelimme esimerkiksi Flying Tigerin tai Glitterin ohi, meidän teki välittömästi mieli ryhtyä tuhlaamaan opintotukia, koska myymälät näyttivät edullisilta! Värikkäitä tuotteita näissä myymälöissä oli röykkiöittäin ja massoittain!

Flying Tigerin myymälöissä asiakkaat ohjataan pieniä kiemurtelevia käytäviä pitkin kulkemaan kiemurrellen koko myymälä ympäri. Matkalla saa monta houkutusta, ja hinnat ovat todella halpoja. Tuotteita on seinähyllyissä ja laareissa. Kaikkea on runsaasti.

Flying Tigerissä valaistus on tuotu osittain lähelle tuotteita, riippuvalaisimet roikkuvat tuotteiden yllä ja valo kohdistuu suoraan tuotteisiin, Glitterissä taas kohdevalo on suunnattu tuotteisiin pelkästäään ylhäältä katosta.



Glitter näyttää edulliselta.

Flying Tigerissä on paljon tavaraa edullisesti.

Riippuvalaisimet saavat tuotteet hehkumaan, kun myymälän yläosa tässä kohdassa myymälää jää tummanpuhuvaksi. Valaistus on jopa tunnelmallinen ja saa aikaan intiimin tunnelman (minulle ja ystävilleni pehmoleluille).

Kosmetiikkamyymälässä on hämärää, mutta valaistus on ohjattu loosheihin, joissa saa rauhassa ihmetellä, mikä on oikea värivoiteen sävy juuri minulle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti