Sivut

tiistai 26. toukokuuta 2020

Asiakaspalvelu | Visuaalinen myyntityö | Myyntityö puhelimessa ja verkossa


Mitä on hyvä asiakaspalvelu?


Mielestäni hyvä asiakaspalvelu on empaattista ja iloista:

  • Hyvä asiakaspalvelija osaa kuunnella asiakasta 
  • Hyvä asiakaspalvelija osaa asettua asiakkaan saappaisiin
  • Hyvä asiakaspalvelija neuvoo, opastaa ja ratkoo asiakkaan ongelmat




Mitä on visuaalinen myyntityö?



Kun asiakas on saatu astumaan sisään liikkeeseen tai verkkokauppaan, hänet on saatava ostamaan tuotteita.
Näyteikkunan tai verkkokaupan etusivun on oltava niin kiinnostava, että asiakas astuu sisälle liikkeeseen.

Sen jälkeen asiakasta on ohjattava ostosmatkallaan niin, että hänen aistinsa saavat paljon ärsytystä ja herätteitä. Asiakas voidaan "pakottaa" kulkemaan pitkä matka myymälässä.
Tuotteiden esillepano houkuttelevasti saa jopa tuplaamaan ostosmäärän. Kauniisti sommitellut esillepanot inspiroivat asiakasta ja saavat hänet ehkä ostamaan pääostoksensa lisäksi heräteostoksia tai oheistuotteita.


Visuaalinen myyntityö on myös kampanjoiden suunnittelua ja toteuttamista



Visualisti voi suunnitella messuosastoja, mainoskampanjoita ja kohderyhmille suunniteltua täsmämainontaa.

Hän voi rakentaa ostajia houkuttelevan esillepanon huonosti liikkuvista myyntituotteista.
Hän ylläpitää myymälän siisteyttä.



Aisteihin vetoava myyntityö


Visuaalisen myyntityön voisi laajentaa myös muihin aisteihin kuin näköaistiin. Vieraillessamme Lushin myymälässä esimerkiksi hajuaisti oli yhtä tärkeä kuin näköaisti.
Huumaava tuoksu levisi myymälästä tunkkaiseen asematunneliin ja houkutteli asiakkaita myymälään ostoksille.


Asematunneli on pimeä, joten myös valaistuksella voisi houkutella asiakkaita astumaan valoisaan myymälään.


Myös myymälässä soiva musiikki vaikuttaa asiakkaan mielialaan ja ostohaluihin, hän ehkä viihtyy hyvän musiikin ansiosta myymälässä pidempään.




Myyntityö puhelimessa ja verkossa



Fyysiset asiakastapaamiset vievät aikaa ja ovat kalliita. Niinpä puhelimessa ja verkossa tapahtuva myyntityö on tehokkaampaa.


Verkossa asiakas on saatava toimimaan samalla tavalla kuin normaalissa myymälässä. Hänet on houkuteltava astumaan sisään kauppaan, viettämään siellä aikaa, innostumaan ja inspiroitumaan, asiakkaalle on luotava tarpeita,hänet on saatava haluamaan tehdä ostoksia ja tekemään oheistuotehankintoja.


Puhelimessa asiakkaalle on hymyiltävä niin, että hymy kuuluu äänestä. Kun asiakas viihtyy puhelinmyyjän kanssa, puhelinmyyjä saa asiakkaan toimimaan samalla tavalla kuin näkökontaktissa kivijalkamyymälässä. 




Sopimus.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti