Sivut

tiistai 14. huhtikuuta 2020

Markkinointisuunnitelman laatiminen




Asiakashankinta



Asiakashankinta on ehkä hankalin asia minulle yrittäyydessä. En tunne yrittäjiä, enkä ole erityisen myyntihenkinen. Minulle on hankalaa itseni kehuminen.
Vaikka olen riskinottaja, pelkään torjutuksi tulemista. Märehdin kauan sitä, jos tunnen, etten miellytä ihmisiä.

Suvussani on erityisen paljon jahkailijoita. Lentävä lauseemme on "Kattellaan", eli asioihin tutustutaan perinpohjaisesti, mutta ei välttämättä koskaan edetä toteutusasteelle. Minä olen suvussani jopa kummajainen, olen huomattavasti parempi toteuttamaan asioita kuin muut sukuni jahkailijat, mutta minulla olisi silti vielä parannettavaa. 

Koska koulun jälkeen elätän itseni yrittäjänä, minun on pakko edetä jahkailijasta toteuttajaksi ja kasvattaa itsevarmuutta. 



Toimenpiteet



Tärkein toimenpide on itseni psyykkaus ja itseni esilletuominen oikeissa tilanteissa (muuten olen kyllä erittäin hyvä tuomaan itseäni esille). Minun täytyy jalkautua paikkoihin, joissa voin verkostoitua ja hankkia asiakkaita.

Olen kirjautunut LinkedIniin, mutta se on nyt saatettava iskukuntoon. 

Nettisivuille on laitettava esille kaikki mahdolliset työnäytteet ja tehdä näin yritykselle portfolio.

Työlistalla on myös Adoben Behanceen tutustuminen, koska suurimpia haaveitani olisi saada tehdä kuvituksia, ja se saattaisi olla sopiva alusta esitellä kuvituksia.


Omat verkostot


Minulla on erittäin hatara oma verkosto. Suvussani tai tuttavissani ei ole yrittäjiä. Tällä hetkellä verkostoni on lähinnä muita aloittelevia yrittäjiä, joilla ei ole rahaa ostaa palveluja. 
Tarvitaan siis muita verkostoja kuin alkavat yrittäjät; toisaalta alkavat yrittäjät ovat myös kullanarvoinen verkosto, koska jonkun bisnesidea saattaa lähteä huimaan nousukiitoon ja toisaalta muilla aloittelevilla yrittäjillä saattaa olla parempi verkosto kuin minulla, ja se saattaa auttaa minuakin.

Aion verkostoitua seuraavaksi Turun Potkurin aloittavien yrittäjien ryhmässä ja laajentaa siten omaa verkostoani. 

Aion tutustua YritysSalon eri alojen iltamiin ja usuttautua niihin käyntikorttieni kanssa. Näin saan kenties kasvatettua taas verkostoani.



Markkinointisuunnitelma


Ensimmäisenä pitää palastella, mitä palvelua tarjotaan kenellekin, jotta emme vaikuta helppoheikeiltä ja saamme kohdennettua markkinointiamme tehokkaammin.

Somemarkkinointi on tällä hetkellä toivottavasti vielä tehokkaampaa kuin ennen koronakriisiä, joten teemme maksetun markkinoinnin Facebookissa heti, kun saamme Google Analyticsin pelittämään.

Teemme kohdennetun mainoksen oman verkoston alkaville yrittäjille, keihäänkärkenä ehkä auttaminen ja kokonaisvaltainen palvelu, ei niinkään alennusmyynti. Toki YritysSalon iltamien perusteella alennusmyynnit saattaisivat tehota melko moneen alkavaan yrittäjään.

Kuulumme Facebookissa moneen eri ryhmään, ja osa ryhmistä sallii mainostamisen. Mainostaminen olisi ehkä sopivaa noin kerran kuukaudessa ryhmissä

  • Naisyrittäjät
  • Salon seudun yrittäjät
  • Verkkokauppiaat
  • Turun Yrittäjät
  • Tiedon visualisointi
  • Häät 2020
  • Asiantuntijasta vaikuttajaksi


Omille henkilökohtaisille Facebook- ja Instagram-tileille voisi myös laittaa mainoksen, että meidän nettisivuihin kannattaa käydä tutustumassa; vaikkei seuraajissani ole montaakaan yrittäjää, he voivat ehkä suositella meitä omille yrittäjätuttavilleen.

Meidän tulee harjoitella käyttämään LinkedIniä oikeasti ja olemaan aktiivisia siellä. Jos meiltä itseltämme ei irtoa keskustelunaloituksia, voimme kuitenkin jakaa mielenkiintoista sisältöä siellä.

Kummankin meidän pitää lohkaista 15 minuuttia joka päivä tykkäämiseen ja kommentointiin somessa.

Joka kuukaudelle tulee olla ainakin yksi uusi (mieluiten kaksi) asiantuntija-artikkelia nettisivuilla julkaistavaksi. Vaikka niitä ei moni lukisi, tekstin lisääminen nostaa kuitenkin hakukoneissa näkyvyyttämme.

Kun koronakriisi on ohi, meidän tulee osallistua eri alojen messuille ja jakaa käyntikortteja ja kohdennettuja flyereita messuilla. 

Meidän tulee nostaa kissa pöydälle ja tunnustaa olemassaoleville asiakkaille, että asiakashankinta takkuaa, ja pyytää heitä suosittelemaan meitä!

Tavoitteemme on saada viisi uutta asiakasta per kuukausi, huhtikuun osalta peli on jo puoliksi menetetty, joten toukokuun loppuun mennessä meillä pitää olla seitsemän uutta asiakasta hankittuna.

Tänään olen jo lähestynyt yhtä potentiaalista asiakasta ja seuraavaksi kokoamme hänelle pienen esittelyn työvälineistämme ja tekemisistämme, jotta hän saa tutustua osaamiseemme.




visualtm_asiakashankinta_kuvassa_kissa_nostetaan_pöydälle
Ollaan rehellisiä asiakkaille ja kerrotaan, missä mättää ja missä he voisivat ehkä olla avuksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti