Sivut

sunnuntai 25. elokuuta 2019

Asiakas ostaa silmillään


Visuaalinen myyntityö


Visualistin tehtävät muotimyymälässä


Visualistin työhön myymälässä kuuluu muun muassa

  • myyntipöytien rakentaminen ja ylläpitäminen
  • mainosteippaus
  • mallinukkien pukeminen 
  • näyteikkunan rakentaminen
  • uutuuksien, kampanjan ja alennusmyynnin esillepano
  • myymälän yleisen siisteyden ylläpitäminen
  • asiakasinformaatio


Myymälässä visualisti on kokonaisvaltaisen elämyksen tuottaja, markkinoija ja myynninedistäjä, joka luo mielikuvia ja houkuttelee asiakkaita liikkeeseen. Visualistin pitää loihtia houkuttelevia väriyhdistelmiä ja luoda tarpeita. 
Hyvin rakennetut näyteikkuna ja myyntipöydät kiinnittävät asiakkaiden huomion ja ehdottavat tuoteyhdistelmiä, joita asiakas ei ehkä itse olisi ajatellut. Nämä tuoteyhdistelmät tuovat myymälälle lisämyyntiä. 
Visualisti voi myös ylläpitää myymälän somekanavia.




Visualistin visio 

Visualistin ohjenuorana voisi olla A-I-D-A, eli
  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action
Ensin herätetään asiakkaan huomio, sitten asiakas kiinnostuu. Asiakas alkaa himoitsemaan tuotetta, ja lopulta hän toimii, ja hankkii tuotteen omakseen.








Näyteikkunan suunnittelu ja toteuttaminen



Näyteikkunat kertovat myymälän valikoimasta ja liikeideasta. Ne vaikuttavat vahvasti myymälän imagoon.

Hyvä valmistelu nopeuttaa työskentelyä. Näyteikkunassa liikutaan aina sukkasillaan.

Mallinukeille valitaan vaatteita, joissa on yhdistäviä tekijöitä, kuten väri, kuvio tms.
Muista kerrospukeutuminen ja erilaiset asusteet sekä korut!
Pue kaikille mallinukeille kengät tai jätä kaikki mallinuket ilman kenkiä.
Mikäli hintalappuja ei saa poistaa, mieti, miten saat ne piilotettua.

Mieti jokaiselle nukelle oma tarina. Käytä kolmea väriä (kaksi pääväriä ja yksi tehosteväri).
Mieti kohderyhmää. Tunne muodin suuntaukset ja trendit.



Muistilista näyteikkunan rakentamiseen:

  • kerää yhteen paikkaan kaikki ikkunasomistukseen tulevat mallinuket ja niille puettavat asusteet
  • vaatteet silitetään ja hälyttimet poistetaan
  • näyteikkuna siivotaan ja viedään näyteikkunasta poistetut tuotteet paikoilleen myymälään
  • rakennetaan tausta
  • puetaan nuket ja kuljetetaan ne valmiiksipuettuina ikkunaan (kärryillä)
  • näyteikkunan jokaiselle mallinukelle tehdään oma hintalappu, johon merkitään hinnat järjestyksessä päästä varpaisiin
  • hintalappu sijoitetaan mallinuken vasemmalle puolelle niin, että se on suorassa linjassa näyteikkunan kanssa
  • valot kohdistetaan asettelun tärkeisiin kohtiin ja huolehditaan, että valo ei häikäise
  • siivotaan taas


Tärkeä muistisääntö näyteikkunan rakentamisessa on sommittelun peruskäsite RYHMITÄ - RYTMITÄ. 


Älä ripottele, vaan tee tiiviitä ryhmiä esimerkiksi värin tai muodon tai vaikkapa harrastuksen perusteella. 
Uskalla jättää tyhjää tilaa. 
Julisteella voit herättää huomiota ja luoda korkeusvaikutelmaa näyteikkunaan.
Vaakaraidat leventävät ja pystyraidat kaventavat.
Leveän ikkunan voit jakaa useampaan alueeseen.


Muista aina tavoitella näkyvää muutosta edelliseen näyteikkunaan. Näin herätät ohikulkevien asiakkaiden huomion.










Myymälä on jaettu eri alueisiin 


Myymälän sisääntuloalueen tulee herättää asiakkaan mielenkiinto. Sisääntuloalueella on eri myymälöissä erilaisia nimiä kuten A-alue, ykkösalue, trendipiste tai focus point.


Sisääntuloalueelta asiakas yleensä hakeutuu oikealle, ja oikealla seinällä ylhäällä saattaa olla torsoja.
Torsojen alla on vaatetelineitä, joissa osa vaatteista on ripustettu niin, että etuosa on suoraan eteenpäin (frontti) ja etummaisessa vaateripustimessa saattaa olla puseron lisäksi esimerkiksi huivi tai koru. Vaatteet on ripustettu yhtenäisiin henkareihin värin mukaan kokojärjestyksessä.
Yläosat ripustetaan yläpuolelle ja alaosat niiden alapuolelle. 
Seinäesillepanossa on hyvä käyttää enintään kolmea eri väriä.


Myymälän myyntipöydät tulee järjestellä niin, että pöydän reunoille jää tyhjää tilaa, joka muodostaa marginaalin tuotteille. Paidat ja muut myyntipöydän tuotteet viikataan samankokoisiksi pinoiksi koon mukaan.
Myyntipöytiä pitää myös ylläpitää jatkuvasti. Myymälässä ei saa olla koskaan tyhjiä myymäläkalusteita.
Tuotteita, niiden paikkoja ja niiden yhdistelmiä pitää vaihtaa.

Matto tai seinän tapetointi rajaa alueen, ja tällaisen alueen voi rakentaa esimerkiksi tietyn käyttötarkoituksen vaatteille. 

Korit, joissa on röykkiöittäin tuotteita, luo asiakkaalle mielikuvan edullisista tuotteista. 
Vastaavasti vain muutama harkitusti asetettu tuote myyntipöydällä tai ikkunassa muodostaa mielikuvan laadukkaista luksustuotteista. 

Myymälässä on aina niinsanottuja kylmiä alueita, jotka eivät houkuttele asiakkaita. Nämä "pussinperät" pitää saada houkuttelevammaksi. 










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti